Wednesday 27 April 2011

CARA HIDUP ISLAM

Kajian menunjukkan kira-kira 3 juta daripada 26 juta penduduk negara ini disahkan mengalami penyakit mental dengan 20% daripadanya terdiri daripada remaja dibawah 16 tahun. Lebih merunsingkan lagi apabila mendapati bahawa penyakit mental yang merangkumi 4 masalah utama iaitu kemurungan, keresahan, insomnia dan bunuh diri ini mendapat tempat kedua selepas penyakit jantung koronari menjelang tahun 2020.

Dalam mengecapi arus kemodenan dan taraf hidup yang semakin meningkat, banyak tekanan yang dialami oleh setiap individu. Sebenarnya banyak faktor penyumbang kepada penyakit mental ini. Antaranya faktor tahap akademik, kekangan kewangan, kurang keyakinan diri dalam berdepan dengan masalah dan cabaran, dihantui masa lampau yang negatif, bebanan kerja, fobia, penyakit keturunan dan sebagainya yang melibatkan stress berpanjangan dan seterusnya menjadi penyumbang kepada penyakit mental yang memudaratkan diri jika tidak ditangani dengan segera.


Biasanya pesakit akan menyendiri dan lebih suka menyembunyikan masalah. Biarpun masalah peribadi yang kecil namun apabila dipendam dalam tempoh masa yang panjang maka ia secara tidak langsung akan menyumbang keresahan kepada pesakit. Lama kelamaan, perasaan yang dipendam itu mula memakan diri sendiri tanpa di sedari. Malahan segala aktiviti terganggu dan menjejaskan kualiti sebuah kehidupan yang harmoni.

Banyak kes tanpa disedari menjadi faktor kepada penyumbang penyakit mental. Si anak di sogokkan untuk lulus dengan cemerlang tanpa melihat kapasiti dan minat anak tersebut. Tambahan pula kurang penerapan rohani sehingga hala tuju anak hanya sekadar untuk mencapai pencapaian yang terbaik dalam peperiksaan dan beroleh kerjaya yang bergaji tinggi. Tapi apabila si anak gagal beroleh apa yang diimpikan bukan sahaja ibubapa yang kecewa, tetapi memberikan kesan psikologi yang negative kepada si anak. Ada di antara kita melihat seseorang induvidu itu berjaya tapi mengalami masalah mental dan tidak dapat meneruskan hidupnya seperti manusia biasa. Salah satu faktor penyumbangnya adalah tekanan sekeliling tanpa penerapan nilai agama tentang adanya hari kematian.

Penyakit mental adalah melibatkan masalah jiwa dan hati serta perasaan. Setiap penyakit pastinya mempunyai ubatnya. Itu janji Tuhan kepada hambaNya. Begitu juga dengan penyakit mental. Salah satu ubatnya adalah cara hidup Islam. Islam bukan sekadar agama, tapi Islam adalah satu cara hidup dari A sampai Z. Islam adalah cara hidup dari sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara. Dari kita bangun di awal pagi sampailah kita menutup mata kembali. Semuanya indah kalau dihiasi dengan cara hidup Islam.

Memetik kata-kata Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni dari buku bestseller beliau Jangan Bersedih, La Tahzan, Don’t Be Sad :

Jangan bersedih! Sesungguhnya rasa sedih dan gundah adalah akar penyakit jiwa, sumber penyakit saraf, penghancur jiwa dan penyebarkeraguan dan kebingungan.

Jangan bersedih! Sesungguhnya kita ada Al-Quran, ada doa, ada solat, ada sedekah, ada perbuatan baik dan ada amalan yang memberi manfaat.

Bangkitlah dari resah, gelisah, sedih dan murung. Jangan difikirkan masalah yang menimpa tapi sahutlah ia sebagai cabaran. Bersolatlah..berdoalah..merayulah kepada Allah..Dia Maha Mendengar rintihan hambaNya yang ikhlas..buatlah amal kebaikan..tinggalkan maksiat..pasti kita beroleh ketenangan dan bebas dari gangguan yang menyesakkan jiwa.

Bagi induvidu yang berhadapan dengan pesakit mental, jangan diabaikan mereka. Jangan sisihkan mereka dari hidup kita. Mereka juga punya hak untuk hidup bahagia dan normal seperti kita. Berilah mereka sokongan, terapkan nilai Islam dalam cara hidup mereka, jangan biarkan mereka sendirian melayan kemurungan yang menimpa. Mereka sedang mengalami bebanan masalah jiwa. mereka perlukan sokongan yang kuat dari orang sekeliling terutamanya dari orang yang mereka sayangi.

Bawalah mereka berjumpa kaunselor dan pakar psikatri. Jangan berputus asa untuk membantu mereka pulih seperti sediakanla. Tuhan tidak suka pada induvidu yang mudah berputus asa. Berusahalah, berdoalah, dan terus beramal dengan cara hidup Islam.
Ingatkan mereka dengan janji-janji Allah dalam Al-Quran. bacakan kepada mereka ayat-yata suci Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah kalam Tuhan yang sangat mendamaikan jiwa yang sedang kacau. Hiasilah hari-hari yang dilalui dengan alunan zikir yang mententeramkan jiwa. Ingat kata-kata Allah dalam Kitab SuciNya:

“ Berdoalah kepadaKu nescaya akan Aku perkenankan bagimu…” – ( Al-Mukmin:60)

“ Maka sembahlah Allah s.w.t dengan memurnikan ibadah kepaNya..” –( Al-Mukmin:14)

Kadangkala pesakit mental bertindak diluar kawal dan sukar untuk di tangani. Bersabarlah dalam menghadapi mereka. Itu bukan dari kehendak dan naluri normal mereka. Ingat kegembiraan yang di bawa oleh Allah dalam surah Az-Zumar ayat 10:

“ ….Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas..”

Bebaskan diri dari belenggu penyakit jiwa. Berpegang teguhlah kepada ajaran Islam. Hidup di dunia hanya satu persinggahan. Jangan biarkan persinggahan itu menjadi medan derita dalam sebuah kehidupan. Bersihkan jiwa dengan penawar dari Islam. Cara hidup Islam pastinya menjaminkan ketenangan berpanjangan dunia dan akhirat. Carilah bahagia dengan Islam, pastinya kita tidak akan kecewa..Saat diri di ambang kecewa, resah dan gelisah, ingatlah kembali tentang hari kematian. Setiap yang hidup pastinya akan mati. Kematian itu adalah satu kepastian. Hidup di dunia ini bukan suatu kesudahan dan akhir sebuah kehidupan. Tapi kita ada satu matlamat yang lebih utama hidup di dunia sebagai bekalan menyelamatkan kita di akhirat kelak. Hiasi diri dengan iman dan Islam. Pasti bahagia menanti walaupun banyak cabaran yang perlu di tempuhi...Selamat menempuh sebuah kehidupan dengan ketenangan dari sinar Islam.

No comments:

Post a Comment