Tuesday 12 March 2013

CIRI PAKAIAN DALAM ISLAM




" Katakanlah ( wahai Muhammad ) kepada wanita-wanita mukminat agar mereka menahan pandangan dan memelihara kemaluan mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang telah zahir pada dirinya dan hendaklah mereka menutup dengan tudung mereka ke atas dada mereka dan janganlah mereka mendedahkan perhiasan mereka kecuali kepada suami-suami mereka, bapa-bapa mereka, bapa suami mereka, anak-anak mereka, anak-anak suami mereka, anak-anak lelaki bagi saudara lelaki mereka, anak-anak lelaki bagi saudara perempuan mereka, wanita-wanita Islam, hamba sahaya yang mereka miliki, lelaki yang mengikut mereka yang sudah tidak mempunyai keinginan ( terhadap perempuan ) atau kanak-kanak kecil yang belum mengetahui mengenai aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki mereka supaya diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan." ( An-Nur: 31 )

1. Menutup Aurat Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" ….harta ( mereka yang ada dalam kekuasaanmu ) yang dijadikan Allah sebagai pokok kehidupan . Berilah mereka belanja dan pakaian ( dari hasil harta itu ) dan ucapkanlah kepada mereka kata-kata yang baik." ( An-Nisaa': 5 )
Di dalam ayat ini, Allah S.W.T. telah menyuruh kaum wanita supaya menutup aurat mereka. Di dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
" Peha itu adalah aurat." ( Riwayat al-Bukhari )
Dalam sebuah hadis yang lain, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
" Seorang lelaki tidak boleh melihat kepada aurat seorang perempuan lain." ( Riwayat Muslim )


2. Tidak Jarang Dan Tidak Ketat Pakaian yang jarang akan menampakkan aurat seseorang. Demikianlah juga pakaian yang ketat akan menampakkan bentuk anggota badan yang wajib ditutup. Akibatnya matlamat untuk menutup aurat tidak akan tercapai. Larangan berpakaian dengan pakaian yang sedemikian dapat kita fahami menerusi sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
" Dua golongan ahli neraka yang aku belum melihatnya iaitu satu golongan yang memegang cemeti seperti ekor lembu yang digunakan untuk memukul manusia dan satu golongan wanita yang memakai pakaian tetapi telanjang dan meliuk-liuk tubuh badannya, mereka ini seperti bonggol unta yang tunduk. Mereka tidak masuk syurga dan tidak dapat baunya sekalipun bau syurga itu dapat dicium dari perjalanan sekian-sekian." ( Riwayat Muslim )


3. Bukan Pakaian Yang Diharamkan Memakainya Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:
"Janganlah kamu memakai sutera atau sutera yang bercorak." ( Riyawat Muslim )
Hadis ini menerangkan larangan kepada kaum lelaki. Dalam sabda baginda lagi yang diriwayatkan oleh salah seorang sahabat yang bermaksud:
"(Rasullullah) melarang kami dari memakai cincin emas." ( Riwayat Muslim )


4. Bukan Pakaian Yang Menjadi Syiar Agama Lain Jika seorang lelaki dilarang memakai pakaian wanita dan begitu juga sebaliknya maka apatah lagi seorang muslim memakai sesuatu yang telah menjadi lambang atau syiar.

No comments:

Post a Comment